10. 7. 2014

Žiarske slnečné hodiny






Slnečné hodiny sú známe z Číny a starého Egypta, v Grécku boli inštalované 1500 rokov pred Kristom. Jedná sa o meranie času s využitím slnečného svitu a rotácie Zeme a tým spôsobeného zdánlivého pohybu Slnka na oblohe.
     Samozrejme, že to dnes nie je presné meranie času a tak majú Slnečné hodiny na budovách hlavne estetický a historický význam. V Žiari nad Hronom som našiel tri takéto objekty. Prvé  najvzácnejšie sú na nádvorí biskupského kaštieľa a nazval som ich filozofické, latinský nápis SINE SOLE SOLEO preložený do slovenčiny znamená "BEZ SLNKA MLČÍM"
Slnečné hodiny na nádvorí biskupského kaštieľa
Tieto slnečné hodiny sú v Žiari najvzácnejšie a nazval by som ich filozofické, veď nakoniec bez slnka aj my "mlčíme"
Ďalšie slnečné hodiny sú už z doby technickej a tak som ich aj pomenoval, tak teda TECHNICKÉ z rohu ulice na ulici Dukelských hrdinov
Technické slnečné hodiny
 Zaujímavé slnečné hodiny si dali realizovať majitelia bytového spoločenstva na svojom dome pri jeho zateplovaní na ulici Štefana Moysesa neďaleko námestia Matice slovenskej, slnečné hodiny majú vyznačené dráhy Slnka a Mesiaca a preto som ich nazval "VEDECKÉ".
Vedecké slnečné hodiny


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára